السعودية قللت تصنيف الزمالة و الدكتوراة المصرية و البورد العربي اللي من خارج السعودية

Share:
11111111
.للأسف السعودية قللت تصنيف الزمالة و الدكتوراة المصرية و البورد العربي اللي من خارج السعودية
و الماجستير لم يذكر في التصنيف.





تحديث... سابقا الزمالة المصرية أو الدكتوراة...أخصائي أول (نائب أول)مباشرة ثم بعد 3 سنوات استشاري
حاليا....نائب أول مباشرة ثم بعد (5)سنوات استشاري

سابقا البورد العربي من أي دولة مثله مثل الزمالة المصرية ...الآن اللي من السعودية فقط هو اللي كده أما من باقي الدول يرقي نائب فقط (أخصائي)
سابقا الماجستير من مصر طبيب مقيم ثم بعد سنتين نائب (أخصائي) حاليا....طبيب مقيم فقط طبقا للتصنيف الجديد.

رد من زميل :: 


ياجماعه اقراوؤو كويس... الزمالات كلها تساوت من اغلب الدول ..عدا الدول الناطقه بالانجليزية واللي معروف قوتها الدراسية.....الدول دي هيا القمه ولذلك تم وضعها في تصنيف مجموعه اولى لوحدها وفقط تساوت معها الزمالة السعودية ....
ثانيا تساوت الزماله المصرية وال
سودانيه والسورية والاردنيه ....بعد ما كان كل الزمالات دي اعلى من الزمالة المصرية .
ثالثا :- من زمان الدكتوراة والزماله بتصنف نائب اول ..الاختلاف الان في مدة الخبرة فقط عشان يتم تمييزها عن اللي جاي من امريكا وكندا وخلافه ..
رابعا :- كان التنصنيف القديم واضح للزمالات العامه اللي هوا لمن يقدم يبقى نايب اول والموظف ما بيرفض يصنفك كدا...وكانت المشكله في التخصصات الغير العامه ..الي كانت تخضع لمزاج موظف اللتخصصات اللي قد يقبل يسمحلك تصنف نايب اول واو يرفض ويجبرك نايب فقط....ودا سبب انو ناس معاها زمالات مصرية فرعيه..كانو بيحصل لهم معاناة في التصنيف عكس الزمالات العامه .....لانو الموظف السعودي نفسو اللايحه عندو غير واضحه ليه ....والان اصبحت اكثر وضوحا.
خامسا ....صح شرط خبرة 5 سنوات اكتر من ال3 سنوات طويله ..بس مش بتزعل لسببين ..اولا مش هزعل انو يميز دول امريكا وبريطانيا وكندا عني ....وثانيا لمن في مصر يحلو مشكله نزاع الشهادات ساعتها لكل حادث حديث.
 

ليست هناك تعليقات