اخلاق طبيب مصري .. #طبيب مصري مظلوم #احترمونا شوية

Share:
11111111
من 3 ايام الساعة 1بليل الفون يرن
الحق يا دكتور حالة بتفيص في الطوارئ نزلت جري علي السلم ومرضتش استني اسانسير

لقيت واحدة منهارة لانها متخانقة مع جوزها كلمتين علي حاجة مهدئة وروحت بيتهم
في نفس المعاد تقريبا تاني يوم بليل

الحق يا دكتور حالة تعبانة جدا فنزلت جري برضه ع السلم
لقيت شاب 20 سنة مزود جرعة الحشيش وعامل دماغ تكفي مصر كلها
اليوم التالي 4 الفجر الحق يا دكتور حالة غيبوبة
في نص دقيقة كنت ف الطوارئ قالولي دي ف البيت جمب المستشفي روحنا بسرعة
لقيتها ميتة ومزرقة من بدري ربنا يرحمها
النهاردة الصبح صحوني من النوم علي واحدة 34 سنة داخلة في غيبوبة سكر(سكرها 26)
نزلت جري برضه علي السلم والحمد لله الست فاقت وروحت بيتهم ولحقناها بسرعة
لان الغيبوبة دي لو اتاخرت ممكن يحصل تلف في خلايا المخ ومتصحاش منها
انا ف حالة المتخانقة وبتاع الحشيش زعلت اني نزلت جري لاني انا اللي كنت هفيص
الحالة التالتة زعلت ان اهلها اتاخروا علي م وصلوا لينا بس اجلها انتهي
حالة الصبح نستني كل التعب بالذات انها صغيرة في السن ومعاها اطفال
الخلاصة ليا من البوست رسالتين
الاولي: للزملاء الاطباء لما حد يستنجد بيك متتاخرش لانك حتي لو جريت او تعبت ولقيتها حالة مش مستاهلة 100 مرة اكيد هيكون في حالة هتنقذ حياتها في وسط المية دول
الرسالة التانية :لاهلنا وناسنا ومرضانا اعطوا الاطباء حقوقهم علي الاقل في التقدير والاحترام
بلاش الاساءات اللي بنشوفها في المستشفيات الحكومي بسبب نقص امكانيات ملناش ذنب فيها
واتاكدوا اننا بنتعب كتير قوي عشانكم وهمنا اننا نساعدكم بكل السبل اللي نقدر عليها
#طبيب مصري مظلوم
#انا اللي كنت هفيص
#احترمونا شوية

المصدر : 
محمود عبد العزيز

رد 


Baba Zizo الفكرة يا دكتور انك بتتعامل باخلاقك في حاجة زي دي ... عشان كده انت ودكاتره زيك كتير تستاهل منا كل احترام وتقدير ... كل للاسف في البعض ودا عن تجارب شخصية بيتعامل مع الناس بالمرتب القليل اللي بيقبضه ومن ضغوط الشغل فالتالي منبلقيش منه غير كل برود دا لو لقناه اساسا موجود ...

ليست هناك تعليقات