يعني إيه فترة خطوبة وتعامل بين الخاطب ومخطوبته .. ؟ !

Share:
11111111
مبدئيّا خلينا نتفق إنّ فترة الخطوبة ماهي إلا " فترة علاقة في إطار شرعي مبدئي بين ( أجنبييّن ) بحيث تكون كافية لتعرف الخاطب والمخطوبة على بعضيهما وتكون بمثابة تجربة للتفاهم بين الاثنين " .. يعني ؟

..
يعني حضرتَك وحضرتِك .. تبتغيان في الله زواجا على منهاجه وببركة منه وعدل .. يبقى تلتزموا شوية قواعد كدا بسيطة وبعدها تعجّلوا بالعقد لإنهاء حساسية ما قبل العقد والبناء .. !
..
لكل فترة في العلاقة دي جمال وشئ مميز .. يعني الخطوبة خطوبة .. والزواج زواج .. مينفعش الاتنين ييجوا مكان بعض ..
" لا الشمس ينبغي لها أن تدرك القمر ولا الليل سابق النهار .. وكل في فلك يسبحون " .. ! بالظبط كدا ..
..
الخطوبة يعني تعارف عادي بين اتنين بيبدأ يتعمق في أبعاد الشخصية الروحية .. تعارف على ثوابت وأساسيات وقناعات واتفاق مبدئي لكيفية إدارة البيت بعدين .. لكن .. مش أبدا تصريح بمشاعر قلبية وتصريح بما يتجاوز ذلك .. !
..
السلام بالإيد ، وإظهار المفاتن ، وتجاوز الرؤية الشرعية ، والكلام في غير المباح ، والخروجات بدون محرم ، وما غير ذلك مما هو معلوم من التجاوز بالضرورة .. معلش .. هوّ كدا بقى .. هتبدأها من أولها حرام وتجاوز .. ؟ حلو جدا .. هتلبس في الآخر والله ..
..
بصوا يا أخانا ويا أختنا .. جمال فترة الخطوبة .. في إنكما تكتمان أصلا وتمسكان على اللسان والفرْج .. الجمال يكمن في الحرمان والصبر .. " إنّه من يتق ويصبر فإن الله لا يضيع أجر المحسنين .. " ..
..
فترة فيها هتمروا ب ٣ مراحل أساسية وطبيعية ..
_ فترة الحب .. ودي اللي فيها مش بتشوف ولا بتشوفي غير كل حاجة حلوة وبتتغاضوا عن أي عيب أو مش بتشوفوه من الأساس .
_ فترة اكتشاف العيوب .. ودي هتكون الاختبار الحقيقي .. مين هيرضى بالعيوب ويثبت للنهاية وجوده ونبدأ نتعايش ومين عايز ملاك م السما مفيهوش عيب واحد .. وغالبا الصنف التاني بيموت عانس ..
_ فترة التعايش والقبول .. هتتعايشوا مع العيوب دي ويبدأ كل حد يفهم التاني كويّس ويرضى بعيبه ويقبل تعديله أو الإبقاء عليه ..المهم إنه هيقبل يكمّل ..
..
مش بنقول اللي يجيلك اشربه .. لكن .. استنوا اللي يناسبكم بنسبة معيّنة .. وبعدين العيوب البسيطة اللي لا تخل بشروطكم العقلانية والموضوعية ..تتحل بإذن الله ..
..
" لا أرى للمتحابين إلا الزواج " فاطمنوا ..
" من تعجّل شيئا قبل أوانه عوقب بحرمانه " فانتبهوا ..
" من ترك شيئا في الله عوّضه الله خيرا منه " فضحّوا ..
" هن لباس لكم وأنتم لباس لهنّ " فعيشوا في حب ومودّة وسلام وطمأنينة .. وقضوا كل فترة بما يلزمها .. وبارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير .. : ))


وفقا للمصدر 

ليست هناك تعليقات