نسخة الكترونية "يا سلمى أنا الأن وحيد" للكاتب باسم شرف.

Share:
11111111
“مشهد رومانسي عادي جدا

الشخصيات :

شاب 23 سنة

فتاة 20 سنة

شاعر 23 سنة ( يشبه الولد إلي حد كبير )

( 1 )

( يقف كل منهم في مكان لكن على مستوى واحد فليكن في عمق المسرح )

الولد : نفسي أحب بجد .

البنت : نفسي أحب بجد .

الولد : نفسي أبطل كدب عليهم واختار واحدة بس .

البنت : نفسي أبطل أصدقهم كلهم واختار واحد بس .

( 2 )

( يقف الولد أمام البنت وكأنهما في وسط الحديث )

الولد : إحساسي بالضعف نفسي أعيشه مع حد .

البنت : ( تصمت باستغراب )

الولد : من زمان نفسي أصاحب بنت تحس بيا بجد ،

أحكيلها عن كل اللي بيحصلي ، ولما أرجع مرة وأحس اني وحيد

في يوم من الأيام أجري علي التليفون وأحكيلها عن كل اللي جرالي،

وخصوصا بعد ما صاحبي سافر، مبقاش فيه حد أحكيله.

البنت : انت عنيك بتدمع .

الولد : ( يهم بمسحها بسرعة وكأنه قد خجل منها )

البنت : سيبها متمسحاش .

( صمت طويل )

الولد : حاسس إني ضعيف قوي .

البنت : ( تنظر له بإعجاب ) ياه ، ( وتضحك ) .

الولد : هو ده اللي بدور عليه، إني أحكي ضعفي قدام حد ،

ساعتها تبقي هي دي البنت اللي نفسي أحبها بجد .

( يثبت المشهد وكأنهم في لوحة قد رسمها فنان يعشق الملامح الجميلة

المليئة بالمشاعر لكي توضع بجانب قصيدة رومانسية )

الشاعر : يعني إيه بنت حلوة ؟

ـ يعني صوت نغمة طالعة من طبلة .

ـ صوت الشاب خالد اللي طالع من عربية وانت واقف

في الدورالرابع بتبص علي النيل .

ـ صوت المطربة لما يسكت جوا أغنية بتحبها .

ـ الكرافتة المربوطة كويس .

ـ كوباية شاي تقيلة سكر مظبوط .

ـ رقصة التنورة في المولد .

ـ القناة الخامسة المصرية لما تجيب برنامج حلو .

ـ أغنية بيغنيها صاحبك اللي بتحبه .

ـ تأثرك بقراءة (مقتل ثلاثة فلسطينيين وخمسة عراقيبن)

اسفل الشاشة وهي عارضة أغنية بورنو .

ـ البنت الحلوة اللي ممكن تتكلم معاها في كل حاجة

ماعدا الحب .

( 3 )

الولد : فاكرة أول مرة كلمتك فيها ؟

البنت : أكيد .

الولد : كان تعارف عجيب بالنسبة لي .

البنت : إنت اللي كنت عجيب .

الولد : جيت وقولتلك ازيك وانت واقفة في المترو ،

مع إني ماكنتش أعرفك ،وكنت لابسة ساعتها قميص أبيض وبنطلون جينز أزرق.

البنت : وانت كنت لابس تي شيرت أحمر وبنطلون أسود .

الولد : علي فكرة أنا مش بحب اللون الأحمر .

البنت : آمال كنت لبسه ليه ؟.

الولد : مش دايما اللي بحبه أعمله .

البنت : وانت حبيت تكلمني ؟

الولد : ( يصمت ) لأ .

البنت : ( تنظر له بغيظ ) .

الولد : لأني أول مرة أعملها ، حسيت إني عايز أكلمك ، وانا

عمري ما رحت واتعرفت علي حد ، فعملت عكس ما أنا مفروض أعمل .

البنت : والمفروض كنت تعمل إيه ؟

الولد : أبصلك وأضحكلك بس .

البنت : بس ؟

الولد : آه بس .

الشاعر : البنت الحلوة هي الصورة المحتفظ بيها في جيب المحفظة .

( إظلام تدريجي علي الثلاثة )”

ليست هناك تعليقات