بالصور شرح ازاى تسجل الداتا فلو اون لاين السعودية

Share:
11111111

 المميزات :١- هتوفر مشوار الهيئه ورخامه الموظف
٢-هتوفر ٥٠ ريال رسوم

المطلوب ١-فيزا كارد او ماستر كارد للدفع اونلاين




٢- سكانر علشان تعمل اسكان للشهادات وصوره الجواز
الخطوات ١- تدخل على موقع الشركه https://www.dataflowgroup.com وبعدين تختار E SERVICE
بعد كده تختار من على الشمال Saudi commission of health speciality (KSA)
٢- بعد كده تختا I am an applicant ------- log in


٣- هتختار sign up as anew user هتدخل ال e mail وبعدين كلمه السر( كلمه السر لازم حرف كابيتال وعلامه زى &£@@ وارقام)
٤- بعد كده بتملى بيناتك وتعمل upload لصوره الجواز وصور الشهادات (بالنسبه للشهادات المصريه بتعمل upload وش وضهر الشهاده)



٥-بتطبع الاقرار وتوقع عليه وبعده كده تعمل سكان للاقرار وتعمل upload 
٦-هتدفع ال ٤٠٠ ريال اونلاين
٧-خلال ٤٨ ساعه هيبعتولك ايصال الدفع على الايميل وده اللى بتقدمه للهيئه
٨-بعد شهر تقريبا ممكن تدخل على الموقع بالاكونت بتاعك تطبع ال report )( وده بتحتفظ بيه لو هتقدف فى قطر اوعمان او دبي)

الموصدر : 

المهتمين باعلانات مكتب التوظيف السعودى ... يارب ارحم د فتافيت  

هناك 72 تعليقًا:

  1. طيب سؤال هما بيتحققو فقط من مكان الخبرات وهل بيتحققو من التواريخ؟

    ردحذف
    الردود
    1. الاتنين التواريخ والمكان .. والافضل يكون ايميلوارقام هواتف واضحة في الشهادة

      حذف
    2. بمعنى ايه بيتحققو من التواريخ ؟

      حذف
  2. طيب لو انا عملته من الهيئه نفسها من فتره و مطلوب مني الآن صوره من نتيجة الداتا فلو دي اجيبها منين؟؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. المفروض في معك وصل .. فيه تفاصيل الدخول لحسابك في الداتا فلو ... او اسأل الشخص المعقب الى عملك الداتا فلو .. او تواصل بالايميل مع الداتا فلووو

      حذف
  3. اذا جيت ادخل ايميل لازم اخذ ايميل ووباسوورد من عندهم ولا احط اي ايميل؟؟؟

    ردحذف
  4. طب لو سمحتو انا عملت الداتا فلو قبل كدة وكنت عايزة بس الريبورت أو إثبات اني عملته عشان التجديد تاني ايه الخطوات

    ردحذف
  5. مش عارف اعمل حساب على الداتا فلو
    وكل ما اكتب ايميل يرد عليه not valid
    مع أنه شغال

    ردحذف
  6. طب انا معايا شهادة خبرة من جهة حكوميه وكملت عمل بمستشفي خاص اكتب ارقام تليفوناتهم ولو معرفوش يوصلوا للمستشفي الخاص ايه الحل

    ردحذف
  7. أنا عملت داتا فلو بس الهيئة السعودية طلبو مني إضافة شهادة خبرة زيادة .. كيف ممكن أضيف معلومات الشهادة مرة تانية

    ردحذف
    الردود
    1. من حسابك الأول ادخل اليه .. واعمل تقديم مستند خبرة ... ودا اعتقد هيكلفك فلوس لانه شي جديد بعد اتمام العملية الاولى

      حذف
    2. لو سمحتي انا عايزا اوثق شهادة بكالوريوس بالداتا فلو .هل لازم اكون موثقاها من الخارجية المصرية والملحقية الثقافية في مصر ولا مش لازم؟

      حذف
    3. بس حسابي ما فيني عدل عليه قافلينو...كيف فيني عدل عليه؟؟

      حذف
  8. السلام عليكم
    ممكن الشهادات اللى أراها ميش موثقة من الخارجية؟

    ردحذف
    الردود
    1. مش مهم التوثيق ولكن يفضل ان تكون موثقة

      حذف
  9. لو شهادة الخبرة قديمة اخداها من سنتين ينفع؟
    طبعا الخبرة حوالي السبع سنوات
    لكن تاريخ شهادة الخبرة قديم

    ردحذف
    الردود
    1. لازم الشهادة ميكونش مر عليها اكثر من ست شهور لازم تكون حديثة

      حذف
  10. لو شهادة الخبرة اخداها من سنتين و هي تغطي التلات سنوات
    يعني ما اشتغلتش بعدها ينفع؟

    ردحذف
    الردود
    1. يفضل ان تكون حديثة يعني اخر خبرة

      حذف
  11. لو عايزة اوثق شهادة البكالوريوس بالداتا فلو .هل لازم تكون موثقه من الخارجية المصرية والملحقية الثقافية في مصر ولا مش لازم؟

    ردحذف
    الردود
    1. مش ضروي - ولكن الأفضل ان تكون موثقة جيدا

      حذف
  12. هل توثيق شهادة الخبرة ضروري لسلطنة عمان
    هل اكتفي بتوثيق شهادة الصيدلة و جواز السفر

    ردحذف
    الردود
    1. نعم ضوري الان توثيق خارجية وسفارة عمانية

      حذف
  13. موضوع توثيق شهادة الخبرة في الداتا فلو دي حاجة جديدة؟؟؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. مش جديدة ... بس مرات تنفع توثيق ومرات لأ حسب الدول المدقم لها

      حذف
  14. انا بعمل تجديد لكارت الهيئه وعملت الداتا فلو بس طلبوا منى 1050 ريال معرفش ليه

    ردحذف
    الردود
    1. الدااتا فلو غليت عما كانت عليه سابقا

      حذف
  15. شهادة الخبرة احطها بالداتا فلو و لا مش ضروري
    مع العلم اني بقدم لسلطنة عمان؟؟؟؟

    ردحذف
  16. ما هي كيفية التواصل معهم هاتفيا

    ردحذف
  17. السلام عليكم
    انا سجلت في الداتافلو ودفعت بعد يوم بعتولي انو عدل شويه بيانات( مثلا ماتكتبش بكالوريوس اكتب الطب والجراحه) المهم انامش عارف اعدل البيانات وبعد الدفع مابقدر اعمل تعديل ؟؟؟
    ايه الحل

    ردحذف
    الردود
    1. بعد الدفع مافي تعديل واي تعديل جديد بتدفع مرة اخرى - مش مهم الى انت كاتبه المهم الشهادات

      حذف
  18. لو سمحت انا بكالوريوس طب وجراحة من ليبيا وماجستير أطفال من جامعة القاهرة الداتا فلو اعملها بشهادة الماجستير ولا البكالوريس

    ردحذف
    الردود
    1. اذا رايح اطفال يبقى بكالوريوس واطفال - او رايح ممارس يبقى فقط البكالوريوس

      حذف
    2. الماجستير بتكون افضل هتكون اخصائي بدل طبيب عام او مقيم

      حذف
  19. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أنا عملت الداتا فلو وتم التحقق بنجاح وطبعت التقرير ،ماهي الخطوة التالية؟
    شكرا لكم

    ردحذف
  20. معاي تصنيف من الهيئة السعوديه عاوزه احصل احصل على ترخيص من هيئة دبي اعمل ايه

    ردحذف
  21. الله يجزاكم خير انا فقدت شهادة الداتافلو وكنت قد حصلت عليها في بداية اصدار القرار عن طريق المعقب يعني لا يوجد ايميل او باسوورد فكيف احصل عليها مرة اخري

    ردحذف
  22. بالنسبه للممرضات لازم داتا فلو

    ردحذف
  23. بالنسبه للتمريض لازم يعملوا داتا فلو

    ردحذف
  24. سلام عليكم
    انا عملت داته فلو والان عايز اجدد بطاقه الهيئه وماعندي ايصال الداته فلو اعمل ايه

    ردحذف
  25. عملت شهادة خبرة ووثقتها واخدت رقم احقيه وامتحنت ونجحت بس لسه ما قدمت الداتا فلو بس المشكله تاريخ شهادة الخبره قديم فسويت واحده جديده ثانيه بتاريخ حديث نفس سنوات الخبره ولكن معدل فيها تاريخ استلام انتداب خلال سنوات الخبره.
    السؤال هنا
    اقدم شهادة الخبرة القديمه الي قدمت بيها للامتحان البيرسون فيو للداتا فلو ام اقدم شهادة الخبره الحديثه المعدله وشكرا .

    ردحذف
  26. انا متخرج طب من الفلبين .. هل الداتا فلو بيقبل شهادتي ويصنفها وتنقبل في هيئة التخصصات الطبيه .. بمعنى هل الداتا فلو يقبل الشهادات من اي دوله ولا من الدول المعترف بها من السعودية

    ردحذف
  27. لو سمحت انا دخلت رمز التحقق بتاع الفيزا بس لسه ماخصم منها دا عادي ولا فيه مشكله وخايفه ادفع تاني يخصم مرتين ....هل بخصم بعد مراجعه البيانات ولا فورا

    ردحذف
  28. لو سمحت انا سجلت داتا فلو وبعتوا الايصال هل دلوقتى اقدر اطلع كارنيه النقابه
    وهل فى فرع للهيئه فى جده

    ردحذف
  29. انا خلصت رفع الشهادات للداتا فلو بس مش عارف خطوات تسديد الرسوم او كيف استعمل الفيزا كريدت ارجو الإفادة

    ردحذف
  30. لو سمحت عندي استفسار انا خلصت من رفع الشهادات للداتا فلو بس مبعرفش كيف اسدد الرسوم عن طريق الفيزا كارد مش عارف حيرسلولي ايصال ايداع او كيف اسدد الرسوم عن طريق الفيزا ارجو الافادة

    ردحذف
  31. السلام عليكم انا صارلي شهر مقدمة ع الداتا فلو ودافعة الرسوم وللان ماردو علي ايش الحل ارجو المساعدة

    ردحذف
  32. لو سمحت تسلمت تقرير داتا فلو وعند طباعته لم أجد به تفاصيل ومكتوب لم يتم التحقق مع العلم تم دفع 1000 ريال. والآن أريد طباعة التقرير وليس عندي إيميل

    ردحذف
  33. انا سجلت علي pro بدلا من التسجيل علي applicant وقمت بإدخال رقم أحقية التوثيق والميل علي pro بدلا من applicant ماذا افعل

    ردحذف
  34. Hello,
    Many useful FAQs are answered here: https://corp.dataflowgroup.com/faq.html
    In order to check your application status please visit: https://www.dataflowstatus.com/applicationstatus
    Still need help, you can contact our support team here: https://corp.dataflowgroup.com/faq/#forward

    ردحذف
  35. لو سمحتم هل لابد من تعبئة المعلومات الشخصية بالإنجليزي أم يمكن باللغة العربية؟

    ردحذف
  36. هل الشهادة الكرتون مهمة في الداتا فلو ؟

    ردحذف
  37. هل يوجد فيديو حديث لخطوات التسجيل على data flow

    ردحذف
  38. عندي شهادة خبرة 3 شهور بعد انقطاع سنتين هل بتحسبا داتا فلو لانه مكتوب الشهادة مااقل من سنة

    ردحذف
  39. عندي شهادتين خبرة لانه كان عندي افقطاع سنتين عن العمل والاخيرة كانت ب 3 شهور خبرة وداتا فلو ارسلوا لي ان اعدل التوايخ الي ماقبل الانقطاع ماذا افعل

    ردحذف
  40. انا مكان العمل عملى داتا فلو من 2015 ولم اخذ رقم الاحقية والان ادخل على ممارس لا يوجد عليه رقم الاحقية فمن اين احصل عليه مع العلم انى معى تقرير الداتا فلو ومش عارف ادخل اعمل داتا فلو لشهادة الخبرة

    ردحذف
  41. لو سمحتو ما المقصود برقم الاهلية

    ردحذف
  42. حاليا انا عملت توثيق للشهاده وشهاده الخبره بس لما روحت الهيئه السعوديه للتخصصات الطبيه عشان التصنيف طلبو توثيق ترخيص الصحه بتاع مصر وانا لسع عامل الداتا فلو جديد وكان فيه لتوثيق الترخيص دا مكان وانا بدخل الا وراق المطلوبه للتوثيق فهل اقدر ارجع لصفحه البينات بتاعتي علي الداتا فلو واطلب منهم توثيق الترخيص دا وهل لو دا تم هدفع رسوم جديده

    ردحذف
  43. كم تبلغ رسوم الداتا فلو الآن

    ردحذف
  44. اذا حابه اعمل الداتا فلو لي شهادة بكالوريوس وماجستير كم الرسوم

    ردحذف
  45. السلام عليكم ورحمة الله
    ماهو المقصود برقم الاهلية

    ردحذف
  46. انا بعمل داتافلو حاليا وانا بتابع النتيجه على الموقع الخانه الخاصه بشهاده الخبره متكوب missing information قصدوا بيها ايه وعمل ايه قبل التقرير النهائى ما يطلع

    ردحذف
  47. يعنى ايه خطوه cross check

    ردحذف
  48. هل توجد مكاتب خاصه لعمل الداتا فلو لأنها ماقدرتش اعملها لي حالي ؟؟

    ردحذف
  49. بعد اذنك انا مش عارف ادفع الفلوس
    كل مااحط الفلوس يقولي غلط في رقم ال OTP ايه الحل ؟

    ردحذف
  50. كل مااجي ادخل حساب الفلوس يرفضها ويقولي في مشكله في رقم ال OTP ..
    ايه الحل ؟؟

    ردحذف
  51. هل اضافة شهادة الخبرة في الداتا فلو للتخصصات السعودية لازم للتصنيف؟

    ردحذف
  52. هل اضافة شهادة الخبرة في الداتا فلو للتخصصات السعودية لازم للتصنيف؟

    ردحذف
  53. هل اسوي الداتا فلو قبل السفر ام بعد السفر وايش الفارق بين قبل وبعد

    ردحذف